25 באוקטובר 2010

מתוך nrg סגנון ופנאי

הביצה שהתחפשה: מי צריך ביצים בפריטטה?

טבעונים או שוחרי רווחת התרנגולת יכולים ליהנות מפריטטה שהוכנה גם בלי ביצים. שחר שילוח עם שלוש פריטטות שמתלכדות בעזרת קמח תפוחי אדמה. אחת מהן, חריפה ועצבנית, שולחת את בלוטות הטעם למסעדות נשכחות בהודו

שחר שילוח | 18/10/2010 8:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות:
הדקדקנים יוכלו להסביר לכם מה ההבדל בין שני מאכלי הביצים המטוגנות פריטטה ואומלט (ואני, ממש עוד רגע, אסביר מה להן ולטור בישול טבעוני). הראשון מתבשל לאט יותר, לא הופכים אותו, והוא מוגש בטמפרטורת החדר. השני קרוב יותר לחביתה, מטגנים אותו משני צדדיו ומגישים חם. בכל מקרה, היסטוריונים סבורים ששני סוגי החביתה המשודרגת נולדו באימפריה הרומית.

המילה אומלט מיוחסת למרקוס גביוס אפיסיוס איש רומא, שחי כנראה בתחילת המאה הראשונה לספירה ונודע בהיותו אנין טעם וחובב פינוקים. האומלט של אפיסיוס היה עשוי מביצים, פלפל שחור ודבש, והגרגרן הנהנתן קרא לו overmele. עם השנים התרחש הפיצול – הפריטטה הפכה להיות נחלת המטבח האיטלקי, והאומלט – מזוהה עם המטבח הצרפתי.

הפריטטה הייתה מאכל מסורתי שהוגש בתקופת הלנט (Lent), שבעברית נקראת "צום הארבעים". צום הארבעים הוא התענית של הנוצרים, כי כמו בכל דת שמוצאה במזרח התיכון, גם הנוצרים זקוקים לתקופה שנתית של סנקציות קולינריות. התענית קודמת לחג הפסחא שבו מציינים את תחייתו של ישוע שלושה ימים לאחר שנצלב. בלנט, לעומת זאת, נהוג להסתגף, מה שכולל למשל הימנעות מבשר, יין ומין. צום הארבעים הוא זכר לצום בן 40 הימים של ישוע במדבר. שיאם של 40 ימי האבל והחרטה הוא השבוע האחרון בהם, שמכונה "שבוע הפסיון" ומוקדש לזכר מסע הסבל והייסורים של ישוע, שלא אכל אומלט ולא נשנש פריטטה.
צילום: יח''צ
פריטטה. ארוחת שאריות מושלמת צילום: יח''צ

בדתות רבות, כמו ההינדואיזם ומסורות של ילידי אמריקה, הימנעות מבשר נחשבת ל(אי) עשייה מטהרת, כך גם בצום ה-40 הנוצרי. בתקופות שונות ובמקומות שונים המאמינים נמנעו לגמרי ממוצרים מהחי, אבל עם הזמן הותרו הקלות שאפשרו לפריטטה העשירה להיכנס לארוחות הלנט נטולות הבשר.

נו, ומה לכל זה ולטור טבעוני? מבלי להיכנס לדיונים על ערכיה התזונתיים של הביצה (שיכלו להיות נחמדים מאוד אבל בטלים בשישים לנוכח זוועת לולי הסוללה), היא זוכה להערכה מוגזמת כאחראית הבלעדית לכך שקציצות לא יתפרקו, עוגות

ייאפו כהלכה, לביבות יתלבבו ופשטידות לא יקרסו. יש במזווה מוצרים אחרים שיודעים להחזיק את העסק ביחד. אפילו כשמדובר בפריטטה.

הכנתי פריטטות צבעוניות שאת אוסף מרכיביהן מחברת בלילה על בסיס קמח תפוחי אדמה. פריטטה אחת חריפה ועצבנית, שלחה את בלוטות הטעם שלי למסעדות נשכחות בהודו, השנייה רגועה ומתחשבת. גם הפריטטות הטבעוניות עשירות וטעימות – תלוי מה תבחרו לשים בהן. כל האפשרויות פתוחות. כמו הפריטטות הקלאסיות, גם אלה הן הזדמנות מצוינת לנצל שאריות שממתינות לגאולה במקרר.
צילום: שחר שילוח
הגיוונים והיצירתיות עליכם צילום: שחר שילוח

הפריטטה, כאמור, היא מסוג המאכלים שנועדו להציל את השאריות מהארוחות הקודמות, ואפשר להשתמש כמעט בכל דבר: גזר, קישואים, תפוחי אדמה, פלפלים, פטריות, עגבניות (גם מיובשות), זיתים, עשבים, גרעיני תירס, אפונה, קטניות יבשות מבושלות, חתיכות טופו ועוד כיד הדמיון. את התבלינים מתאימים לתוספות. קמח תפוחי האדמה לא מוסיף טעם אלא פשוט מחבר את כל הדברים יחד, אז תהיו יצירתיים עם השילובים והתיבול.

מצרכים לפריטטה אחת (פשוט תכפילו לפי מספר הסועדים):
מעט מאוד שמן זית לשימון המחבת
1 כוס תוספות, הכול קצוץ דק (בגרסה החריפה השתמשתי בפלפל צ'ילי, פלפל שושקה, גזר מגורר ובצל ירוק, בגרסה הרגועה השתמשתי באפונה ירוקה, עגבניות שרי, פטריות ובצל ירוק)
תבלינים לפי הטעם ולפי הרכב התוספות (בגרסה החריפה השתמשתי בכורכום, כמון, פפריקה מעושנת, מלח ופלפל, בגרסה הרגועה השתמשתי בכמון, מלח ופלפל)
3 כפות קמח תפוחי אדמה מומסות בחצי כוס מים

ההכנה:
במחבת עם ציפוי נגד הידבקות מחממים מעט שמן זית. מוסיפים את התוספות והתבלינים ומאדים קלות. מערבבים היטב את קמח תפוחי האדמה במים, משטחים את המרכיבים במחבת ויוצקים עליהם את הנוזל בצורה אחידה.
לאחר כדקה וחצי אפשר להפוך את הפריטטה ולטגן לכמה שניות נוספות.

הסולמות
הזנה: 10-5. תלוי בתוספות שתבחרו. מומלץ להסתפק באידוי קצר ביותר.
ידידותיות לסביבה: 9. ניצול שאריות הוא תמיד ידידותי. זמן הבישול קצרצר וחסכוני.
ידידותיות למשתמש: 9. הפריטטה קלה מאוד להכנה.
הדאווין: 9-6, תלוי כמה תשקיעו. בכל מקרה מאכלים ממשפחת הקציצה/חביתה/לביבה שנעשו ללא ביצים תמיד מעוררים עניין.
זיל הזול: 10. ההשקעה היחידה כמעט היא בקמח תפוחי האדמה, ולא צריך הרבה ממנו.

קישורים נוספים:
בסיס לעוגת ספוג
עוגה שוקולד מעולה
עוגיות ג'ינג'ר
עוגת דלעת טבעונית
קיש טבעוני כבסיס

אין תגובות: